Copywriteri su ljudi s misijom.
Njihova misija je da nas privuku i osvoje onime što pišu pa ćemo u ovom kratkom vodiču za copywritere promozgati što ih to inspirira i pokreće.
Kako uopće nastaje atraktivan copy ili članak koji se čita u jednom dahu?
Reci mi što čitaš
Copywriteri koji pišu dobre priče i izvrsni storytelleri sigurno su pročitali brdo dobrih priča. Priča koje su ih dirnule, možda čak i očarale, ponekad nasmijale ili zabavile,… I onda su ih pretvorili u svoje vlastite priče ili priče svojih klijenata koje osvajaju željenu publiku.
Copy koji pogađa ravno u srce i oduševljava svakog čitatelja možda je nastao u naletu inspiracije uz pjev muza. Ili je možda ipak vrijedan copywriter proučio i prelistao više od jednog priručnika o pisanju i od stručnjaka naučio kako se kuje jako dobar copy. Prva varijanta upali neki puta, dok druga varijanta upali svaki puta.
Novine, web stranice, sučelja aplikacija — svaki tiskani i digitalni prostor u kojem obitava content vrelo je inspiracije za mozganje kako se taj isti content može napisati puno bolje.
Dnevna doza pisanja
Kao i svaku vještinu, i pisanje možemo (i trebamo) usavršavati. Aktivno pisanje kao dio dnevne rutine poboljšat će piščevu kreativnost i disciplinu. Dobrom piscu potrebno je oboje.
Journaling je sjajna metoda koju copywriteri mogu koristiti kao vježbu pisanja. Pišući dnevnik i zapisujući svoja razmišljanja pisac može uvesti strukturu u svoje pisanje i naučiti organizirati misli i ideje. Ovaj pristup pomoći će svakom copywriteru da u određenom trenutku napiše koncizan copy ili čitak tekst koji prenosi jasnu poruku.
Kada na scenu stupa kreativnost? Nije niti otišla sa scene. Onaj najljepši dio posla copywritera, kovanje super privlačnih i zabavnih riječi, još će bolje doći do izražaja u strukturiranom i organiziranom tekstu.
Svaki dobar copywriter koji odluči vježbati pisanje na dobrom je putu da postane još bolji. Zbog toga je za održavanje kondicije u pisanju dovoljno odvojiti nekoliko minuta i napisati par redaka za copy o bilo kojoj temi:
- Uključi postavke za kreativnost i napravi rewrite naslova newslettera koji je danas stigao u tvoj inbox.
- Napiši opis nekog proizvoda s web stranice tvog omiljenog brenda.
- Osmisli naslov i prve dvije rečenice za blog o temama koje pratiš i voliš.
Ove kratke stilske vježbe pisanja odličan su booster za početak radnog dana jednog pisca.
Sam svoj urednik
Ponovno čitanje one verzije teksta koju autor naivno smatra završnom, ključan je trenutak u pisanju.
Prema tome idealno bi bilo tekstu se vratiti tek nakon dan ili dva i pročitati ga novim očima.
U ponovnom čitanju teksta otkrivaju se nezgrapne rečenice, trapavi naslovi, paragrafi kojima nedostaje sadržaja, punch line koji bi mogao zvučati puno bolje.
Nakon ponovnog čitanja, slijedi faza dva — uređivanje teksta. Postoje tekstovi kojima nedostaje onaj je-ne-sais-quoi pa će ih zato autor stilski uljepšati i napisati novu i bolju verziju originalnog teksta.
U ponovnom čitanju autor također ima priliku ispraviti svaku pravopisnu grešku koja se potkrala i koja bi pokvarila dojam kod čitatelja. Biti sam svoj urednik znači odigrati nekoliko različitih uloga, intervenirati na ključnim mjestima i tekstu dati novi sjaj.
We all know the keys to great writing—coffee, editing and more coffee!
Čitanje naglas
Pročitaj svoj tekst naglas. Ako tekst zvuči neprirodno, neprirodan je. Ovaj jednostavan savjet profesionalaca stvarno pomaže piscu da uoči propuste u svom stilu pisanja i napiše bolju verziju svojih tekstova.
Završni dodir — odreži višak
Tekst o kreativnom pisanju koje osvaja publiku završit ćemo jednim pravilom. I to pravilo neće nimalo uništiti kreativnost, sasvim suprotno, potaknut će copywritera da se još malo dovitljivije poigra svojim riječima.
Pravilo 10%.
Ovo pravilo copywriter može primijeniti kada iz bilo kojeg razloga želi dodatno još mrvicu skratiti svoj tekst. Isto tako, pravilo 10% može primijeniti i kod završnog čitanja i uređivanja teksta.
Pravilo 10% potiče pisca da završnu verziju teksta skrati za još 10%.
Osim očitog benefita kraćenja teksta, ovo pravilo omogućuje piscu i da napravi završne, fine preinake. Naprimjer, da ukloni filler word koji se potkrao i zagušio dobar copy. Ili da rekonstruira predugu rečenicu i učini ju čitkom, a u naslovu ukloni sve viškove i ostavi samo jasnu poruku za čitatelja.
Misao za kraj…
Znači uz malo brušenja talenta za pisanje, pokoje smjernice za dobru praksu pisanja i puštajući kreativne sokove da slobodno teku, copywriter će stvoriti savršen proizvod — jasan i razumljiv copy koji osvaja.
Mihaela Klarić, copywriter i UX pisac
Kad ne piše ili smišlja brend strategije, skuplja kilometre na trkačkoj stazi, lista knjige u tirkiznoj fotelji i njeguje ljubav prema komercijalnim filmskim megahitovima (#diehard). Tri stvari koje opisuju autoricu: kava, crno vino, baklava.